martes, 24 de abril de 2007

ENREDADOS (I). UbuWeb

Lleva colgando de la Red desde el año 1996 y es uno de mis espacios preferidos. Música, literatura, cine y, en general, arte producida en los márgenes de los circuitos comerciales.


Concrete poetry's utopian pan-internationalist bent was clearly articulated by Max Bense in 1965 when he stated, "…concrete poetry does not separate languages; it unites them; it combines them. It is this part of its linguistic intention that makes concrete poetry the first international poetical movement." Its ideogrammatic self-contained, exportable, universally accessible content mirrors the utopian pan-linguistic dreams of cross-platform efforts on today's Internet; Adobe's PDF (portable document format) and Sun System's Java programming language each strive for similarly universal comprehension. The pioneers of concrete poetry could only dream of the now-standard tools used to make language move and morph, stream and scream, distributed worldwide instantaneously at little cost.

Essentially a gift economy, poetry is the perfect space to practice utopian politics. Freed from profit-making constraints or cumbersome fabrication considerations, information can literally "be free": on UbuWeb, we give it away and have been doing so since 1996. We publish in full color for pennies. We receive submissions Monday morning and publish them Monday afternoon. UbuWeb's work never goes "out of print." UbuWeb is a never-ending work in progress: many hands are continually building it on many platforms”. MÁS AQUÍ.


A mí me gusta especialmente pasear por entre su muy bien nutrida oferta audiovisual, de la que extraigo un par de regalos sólo para vuestros ojos:

JACQUES LACAN – TÉLÉVISION (1973). Ubu acaba de colgar el programa de la ORTF en el que Lacan responde a las preguntas de Jacques-Alain Miller. Los seguidores de Lacan habrán sin duda oído hablar del programa en cuestión porque se encuentra en el origen de un librito publicado con igual título en el año 1974. En francés.




RENÉ VIÉNET – LA DIALECTIQUE PEUT-ELLE CASSER DES BRIQUES (1973) y secuelas. “El primer film completamente detourné”, se anuncia al comienzo de la película. Desopilante cinta realizada por el autor de Enragés y situacionistas en el movimiento de las ocupaciones utilizando la técnica debordiana del détournement cinematográfico. Francés con subtítulos en inglés.

No hay comentarios: